office@ficek.sk | +421 800 223 230 | Napíšte nám | Klientsky portál

Právna poradňa

Obťažovanie blízkych osôb dlžníka


Položiť otázku
Otázka: Obťažovanie blízkych osôb dlžníka

Dobrý deň, mám dlh voči jednej firme na Slovensku a tento dlh bola postúpený na riešenie vymáhacej spoločnosti. Táto spoločnosť otravuje moje blízke osoby a telefonuje na čísla, ktoré nie sú v mojom vlastníctve. Jedná tato spoločnosť protiprávne? Ďakujem za odpoveď. S pozdravom.

Odpoveď: Obťažovanie blízkych osôb dlžníka

Dobrý deň,

v prvom rade je potrebné konštatovať, že neustále obťažovanie Vašich blízkych osôb a pod. je zásahom do práva na ich súkromný život, príp. rodinný život. Ak nebude toto obťažovanie predstavovať, môžu sa uvedeným konaním poškodené osoby domáhať svojej ochrany napr. na súde návrhom na vydanie neodkladného opatrenia, ktorého obsahom by bol zákaz danej vymáhačskej spoločnosti kontaktovať dané osoby.

 

Intenzita uvedeného konania musí byť ale taká, že skutočne zasahuje do práv daných osôb.

Proti tomuto sa dá brániť. Brániť sa môže aj samotný dlžník, pretože ak si neželá, aby ho niekto otravoval, tak súd to môže zakázať. Ak budete chcieť s tým pomôcť, napíšte mi, pomôžeme Vám. 

 

Ďalej čo sa týka Vás, je potrebné rozlišovať či Vám daný dlh vznikol z obchodného záväzkového vzťahu alebo zo záväzkového vzťahu, v ktorom vystupujete ako spotrebiteľ a Váš veriteľ ako dodávateľ.

 

Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti.

Teda ak ste napr. živnostník (fyzická osoba - podnikateľ) a Vašim veriteľom je taktiež podnikateľ a záväzok Vám vznikol zo zmluvy týkajúcej sa Vašej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti, nebudete považovaný za spotrebiteľa.

 

Spotrebitelia sú totiž podľa zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v účinnom znení osobitne chránený pred určitou formou obťažovania zo strany vymáhačských spoločností. Konkrétne podľa §9a ods. 3 uvedeného zákona predávajúci ani osoba, ktorá v mene veriteľa alebo vo vlastnom mene vymáha pohľadávky vyplývajúce zo spotrebiteľskej zmluvy, nesmie spotrebiteľa v súvislosti s uplatňovaním alebo vymáhaním pohľadávok osobne navštevovať v jeho domácnosti alebo na pracovisku.

 

Na tento účel je rovnako zakázané akýmkoľvek spôsobom kontaktovať alebo obťažovať spotrebiteľa počas sviatkov, dní pracovného pokoja alebo počas pracovných dní v čase po osemnástej hodine.

V prípade, ak sa vymáhačská spoločnosť dopúšťa porušenia uvedeného ustanovenia, odporúčame Vám obrátiť sa aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu ako príslušný správny orgán v danej veci.

 

Ak je to obťažovanie neprimerané, pomôžeme Vám s tým, aby Vás neobtažovali. 

Vymáhanie Pohľadávok
JUDr. Milan Ficek

advokát

O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek pôsobí v advokácii od roku 2010 a je zapísaný v zozname Slovenskej aj Českej advokátskej komory. Pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a právne komentáre poskytuje aj pre televízie Markíza, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v prestížnych médiách ako Forbes, Hospodárske noviny, Trend či portál Nehnuteľnosti.sk. Pod jeho vedením sa Ficek & Partners zaradila medzi významné advokátske kancelárie na Slovensku, známe vysokou odbornosťou a dôrazom na praktickú a zrozumiteľnú právnu pomoc.