office@ficek.sk | +421 800 223 230 | Napíšte nám | Klientsky portál

Právna poradňa

Kedy pošta zodpovedá za stratu zásielky?


Položiť otázku
Otázka: Kedy pošta zodpovedá za stratu zásielky?

Dobrý deň, poslal som balík Slovenskou poštou. Išlo o dobierku v hodnote 163 €, v ktorej sa nachádzal mobilný telefón s trhovou cenou približne 250 €. Balík som zabudol poistiť a ani žiadný zamestnancov ma na to neupozornil. Môj balík bol následne stratený, prípadne odcudzený. Samozrejme, podal som reklamáciu, v ktorej som žiadal vrátenie celej dobierkovej sumy - 163 €. Reklamáciu mi uznali, avšak škodu mi uhradili iba do výšky 14 € z dôvodu nepoistenia zásielky. Môj názor je, že keďže to bola dobierka, hodnota balíka je jasne preukázateľná. Rád by som sa opýtal, je možné nejakým spôsobom vymáhať od Slovenskej pošty zvyšnú dobierkovú sumu? Mám reálne šance dostať svoje peniaze späť? Za odpoveď vopred ďakujem.

Odpoveď: Kedy pošta zodpovedá za stratu zásielky?

Dobrý deň, v zmysle § 34 ods. 1 zákona č. 507/2001 Z.z. o poštových službách, poskytovateľ univerzálnej služby (pošta) zodpovedá za škodu, ktorá vznikla odosielateľovi nedodaním vybratej poštovej zásielky, dodaním poškodenej poštovej zásielky alebo stratou, odcudzením, poškodením alebo zničením poštovej zásielky počas odbernej lehoty a úložnej lehoty. Podľa nasledujúceho odseku, odosielateľ má právo na náhradu škody od poskytovateľa univerzálnej služby. Právo na náhradu škody musí odosielateľ uplatniť u neho do šiestich mesiacov odo dňa vybratia poštovej zásielky alebo poukázania hotovostnej platby; inak toto právo zanikne. Rozsah náhrady škody je upravený v nasledujúcom ustanovení zákona, podľa ktorého odosielateľovi patrí náhrada škody v rozsahu: a)dvadsaťnásobok poštovej sadzby za službu doporučene podľa tarify, ak ide o nedodanie doporučenej zásielky alebo o zničenie jej obsahu, alebo b) skutočná škoda, najviac však dvojnásobok najnižšej poštovej sadzby podľa tarify za každých 500 g obsahu, ak ide o nedodanie nepoisteného balíka. Vo vašom prípade pošta pri náhrade škody postupovala zrejme podľa prvého prípadu a teda, podľa môjho názoru, v zmysle zákona.

Vymáhanie Pohľadávok
JUDr. Milan Ficek

advokát

O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek pôsobí v advokácii od roku 2010 a je zapísaný v zozname Slovenskej aj Českej advokátskej komory. Pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a právne komentáre poskytuje aj pre televízie Markíza, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v prestížnych médiách ako Forbes, Hospodárske noviny, Trend či portál Nehnuteľnosti.sk. Pod jeho vedením sa Ficek & Partners zaradila medzi významné advokátske kancelárie na Slovensku, známe vysokou odbornosťou a dôrazom na praktickú a zrozumiteľnú právnu pomoc.